Нови продукти

Промоции

Нашите магазини

Нашите магазини

Повече ор 200 000 продукта в нашия онлайн магазин за авточасти

Смяна на филтри и моторно масло - кога да ги сменяме

Смяна на филтри и моторно масло - кога да ги сменяме

Двигателят на модерния автомобил, а и не само, е сложна машина, съставена от множество авточасти, функциониращи съвкупно и в пълен синхрон. Един от най-първостепенните предпоставки за гарантирането на продължителната и безупречна работа на двигателя на автомобила е регулярното му обслужване. Обслужването се изпълнява през установен промеждутък от време, указван от производителя на превозното средство (в повечето пъти между 10 000 - 15 000км., като може да в зависимост и от периода на експлоатация, условията, в които се използва и пробега. Към периодичното обслужване на превозното средство се причисляват замяната на филтри, масла, акумулатори и др. елементи, които с течение на времето се износват и чиято замяна е препоръчана от производителя.

ФИЛТРИ


За да функционира безупречно двигателя е необходимо да има гаранция за това, че експлоатационни течности като въздух, масло и гориво, ще са недосегаеми от замърсяванията. Без ефективен филтрационен способ, живота на двигателя ще бъде безумно кратък. Едно евентуално замърсяване във въздуха, маслото или горивото би могло да доведе до неизправност в цилиндрите, буталата, клапаните и ред други компоненти на двигателя и дори нещо повече да предизвика блокирането му.


Главният компонент на филтрационната мрежа е сменяемият филтър, чиято роля е да премахва частиците от замърсявания върху експлоатационните течности и същевременно да изгражда възможно най-малко съпротивление за безпрепятственото им протичане.


Когато стане дума за периодично обслужване на превозно средство е необходимо да се наблегне на замяната на следните филтри:

  • Въздушен филтър – Тъй като в заобикалящия ни въздух се съдържат многоженство частици прах и дори спори от растения е необходимо да се обърне малко повече внимание на двигателите с вътрешно горене. По време на работата си те улавят огромно количество въздух и евентуалното засмукване на замърсители с него може да се окаже пагубно за двигателя. Именно поради тази причина се монтират, така наречените въздушни филтри, чиято основна роля е да спрат замърсителите във въздуха. 

Замяната на въздушния филтър е необходима, но в много от случаите се пренебрегва от шофьорите на превозни средства. Не забравяйте, че въздухът в страната ни е много замърсен и особено след и около зимните месеци, когато по улиците ни се изсипват тонове пясък и сол. Препоръчително е замяната на въздушния филтър да се осъществява при всяка промяна на маслото или приблизително към 10 000км.


При закупуване на въздушен филтър не залагайте на най-евтиния избор. Един от най-съществените показатели, по които да разпознаете добрия филтър е безпроблемното и качествено на слагане на филтриращите щори. Продуктивността на филтрите е в зависимост и от това, колко плътно филтърът навлиза във филтърната кутия.

  • Маслен филтър – Главната роля на масления филтър е да възпрепятства навлизането на вредните замърсявания, достигащи до смазочната система от околната среда или образувалите се в двигателя по време на експлоатация частици. Подмяната на масления филтър е задължителна при всяка замяна на маслото.

Маслените филтри биват два типа:

  • Филтри с прегради – при този тип маслен филтър замърсяванията се възпрепятстват по време на преминаването на маслото през определената преграда, която от своя страна е изработена от порест филтрационен материал.
  • Механични филтри - при този тип маслен филтър замърсяванията се отстраняват от маслото под въздействието на центробежните сили, гравитацията или магнитни филтри.


Най-често използвани са филтрите, които имат качествата и на двата типа. Те разполагат с филтрационна преграда и компоненти, сформиращи силово поле.

  • Филтър на купето – Този филтър е наименуван още и като противопрашен и изпълнява функцията на изчистване на въздуха, навлизащ в купето на превозното средство. Рискът от замърсяване на въздуха в автомобила е голяма, тъй като отстоянието между шофьора и решетките на таблото, през които навлиза топлия и студен въздух е приблизително 60см. По този начин той наблиза непосредствено в дихателните пътища. За да осигурят чист въздух в купето на превозните средства автомобилните производители монтират филтри, през които да се пречиства навлезлият отвън замърсен въздух.

Филтрите на купето са два вида - поленови и карбонови (с активен въглен). Карбоновите филтри са по-ефективни, но и малко по-скъпи.
Желателно е да заменяте филтъра на купето максимум на 15 000 км. Смяната му е в зависимост и други фактори като времето, замърсяването на въздуха и пътната обстановка.

  • Горивен филтър – В горивата се включват примеси, които биха могли да предизвикат ненавременното излизане от строя на системата за впръскване на гориво. Употребата на филтър, чиято роля е да пречиства горивото от замърсявания, повлиява много добре на оптималната работа на двигателя. По принцип бензиновите двигатели са оборудвани с филтри, инсталирани в тръбопровода за високо налягане намиращи се след помпата, като през тях минава всичкия горивен поток. Тези филтри притежават корпус, направен от пластмаса или метал, в който е поставен хартиен филтър. В дизеловите двигатели обикновено се поставя по-голям горивен филтър, приличащ на масления. Неговата роля, освен обичайната е и изпълнява функциите на влагоотделител. 


МОТОРНО МАСЛО


Моторното масло с една от най-съществените съставки в днешните двигатели. Неговата функция е освен да "смазва" двигателя, така и да съкращава триенето и износването в двигателя, отхвърля топлината от триещите се части, играе роля на уплътнител на буталата в цилиндрите, премахва ненужните отлагания в него, както и да защитава компонентите на двигателя от окисление и корозия.
Редовната му подмяна е от първостепенна значимост за безпроблемната работа на двигателя.